کد خبر: ۱۸۵۲
۱۰:۲۶
۰۷ شهريور ۱۴۰۳
۱۰:۲۶
۰۷ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۸۵۲

سازندگان «حریم سلطان» نسخه ترکیه‌ای «شهرزاد» را می‌سازند | راز محبوبیت «شهرزاد» در ترکیه

سازندگان «حریم سلطان» نسخه ترکیه‌ای «شهرزاد» را می‌سازند | راز محبوبیت «شهرزاد» در ترکیه
سازندگان سریال «حریم سلطان» قصد دارند تا «شهرزاد»، مجموعه پرطرفدار حسن فتحی را در کشور ترکیه و در قالب درامی تاریخی- عاشقانه بازسازی کنند..

راستان |‌ یک سال پس از خرید رایت پخش سریال «شهرزاد» در ترکیه، میزان محبوبیت این سریال باعث شده تا سینماگران این کشور به فکر ساخت سریالی بر مبنای اثر حسن فتحی باشند.

آنطور که بیرسن آلتونتاس خبرنگار سینمایی ترک نوشته، پس از استقبال از سریال  «شهرزاد» در ترکیه حق رایت بازسازی این سریال در این کشور خریداری شده است.

کمپانی OGM پیکچرز که برای شبکه ترکی استار تی وی سریال تولید می‌کند اعلام کرده که قصد دارد نسخه ترکی سریال «شهرزاد» را بسازد. برادران تایلان که با کارگردانی سریال «حریم سلطان» شناخته می‌شوند پیش تولید اقتباس ترکی از شهرزاد را آغاز کرده اند. همچنین شنیده می‌شود بخش اصلی مورد اقتباس به داستان فصل یک «شهرزاد» و ماجراهای بزرگ‌آقا و قباد و شهرزاد مربوط است.

در این خبر آمده:«این سریال اقتباسی از سریال افسانه‌ای ایرانی شهرزاد است که هنوز مخاطبان بسیاری دارد. او جی ام پیکچرز حق اقتباس این سریال را خریده و قصد دارد آن را برای ترکیه بسازد. در این سریال داستانی عاشقانه و تاریخی روایت می‌شود که در آن «شهرزاد» یک دانشجوی پزشکی از خود گذشتگی بسیاری برای فرهاد، مردی که عاشقش است، انجام می‌دهد. پیشتر سینمای ترکیه از چندین فیلم ایرانی از جمله «مارمولک» ساخته کمال تبریزی اقتباس کرده بود اما این اولین باری است که یک سریال ایرانی سوژه اقتباس گروهی در خارج از کشور قرار می‌گیرد. صنعت سریال سازی ترکیه یکی از پردرآمدترین صنایع این کشور در چندسال اخیر است و در سال بیش از ۳۵۰ میلیون دلار درآمد برای این کشور ایجاد می‌کند.»

سازندگان «حریم سلطان» نسخه ترکیه‌ای «شهرزاد» را می‌سازند | راز محبوبیت «شهرزاد» در ترکیه

راز محبوبیت شهرزاد در ترکیه

 ‌مهلا جوادپور در هفت صبح نوشت: محبوبیت سریال‌های ترکی، با همه‌گیر شدن ماهواره و به راه افتادن برخی کانال‌های فارسی، بین ایرانی‌ها بیشتر شد اما حالا در یک مورد خاص ماجرا برعکس شده است. سریال شهرزاد که پس از شروع در سال 1394 بین ایرانی‌ها به یکی از پربیننده‌ترین سریال‌های نمایش خانگی تبدیل شد، حدودا یک سالی است که بین ترک زبان‌های خارج از کشور هم محبوبیت خاص خود را پیدا کرده است.

همچنین روز گذشته در شبکه‌های اجتماعی خبری منتشر شد که شرکت ترکیه‌ای OGM Pictures حق کپی‌رایت و امتیاز این سریال را خریده و قصد دارد سریالی با اقتباس از این فیلمنامه بسازد. به نظر می‌رسد محبوبیت این سریال در این کشور بر روی این تصمیم بی‌تاثیر نبوده باشد. 

سازندگان «حریم سلطان» نسخه ترکیه‌ای «شهرزاد» را می‌سازند | راز محبوبیت «شهرزاد» در ترکیه

 یک صفحه اینستاگرامی ترک زبان این سریال را به تازگی به مخاطبان خود معرفی کرده و از کامنت‌ها مشخص است خیلی‌ها پیش از این، سریال شهرزاد را تماشا کرده بودند. «به نظرم سینمای ایران عالی است. اگر خود ادبیات به حرف می‌آمد احتمالا به فارسی صحبت می‌کرد!»، «این اولین سریال ایرانی است که نگاه کردم و از آنجا طرفدار شهاب حسینی و سریال‌های ایرانی شدم. همه در این سریال عالی بازی کردند.»

این سریال حتی تاثیرات بزرگتری هم روی برخی افراد داشته است. به نظر می‌رسد اشعاری که در این سریال خوانده شد، باعث شده برخی از مردم ترکیه به یادگیری زبان فارسی علاقه‌مند شوند. یکی از کاربران نوشته است: «بعد از دیدن این سریال آموزش زبان فارسی را شروع و به ایران سفر کردم.»

کاربر دیگری هم تحت تاثیر موسیقی و آهنگ‌های محسن چاوشی در این سریال قرار گرفته است: «من عاشق سینمای ایران هستم. همیشه یک چیزی به من یاد می‌دهد. موسیقی این سریال به شدت تاثیرگذار و نمادی از تمدن فارس‌ها بود.» یکی دیگر از کاربران هنوز تماشای سریال را تمام نکرده و نگران پایان‌بندی آن است: «من هنوز قسمت هشتم هستم. کلی اشک ریختم. نگرانم که چطور تمام می‌شود.»

یکی دیگر از کاربران هم درباره مرگ کاراکتر هاشم در این سریال نوشته: «مرگ هاشم خیلی روی من تاثیر گذاشت. بعد از آن اپیزود سریال را کنار گذاشتم و ادامه‌اش را تا چند هفته بعد نتوانستم نگاه کنم.» نگاهی به سایت‌ها و کانال‌های یوتیوب نشان می‌دهد تنها یک سال است که برای این سریال زیرنویس ترکی نوشته شده و به همین دلیل به تازگی بین مردم ترکیه محبوب شده است.

یکی از کانال‌های یوتیوب که این سریال را با زیرنویس ترکی منتشر کرده تنها هزار دنبال کننده دارد اما قسمت‌های سریال شهرزاد بیش از 15هزار بار دیده شده است.

سرمایه‌گذار این سریال پیش از پخش این سریال در مصاحبه‌ای به علاقه ایرانی‌ها به سریال‌های ترکیه‌ای اشاره کرده و گفته بود: «اگر دقت کنید می‌بینید که بخشی از مردم ایران  به سریال‌های ترکیه‌ای علاقه‌مند شده‌اند زیرا از سیاست و اقتصاد خسته شده‌اند و همیشه هم این دو با هم در زندگی مردم با آن‌ها همراه بوده‌اند. منتهی موضوعی که همیشه و همه حال در دنیا و در اذهان مردم باقی مانده عشق است. منتهی در شهرزاد ما برخلاف برخی سریال‌های ترکیه‌ای عشق پاک و بدون خیانت را به تصویر کشیده‌ایم.»

این اولین بار نیست که سریال‌های ایرانی مورد علاقه خارجی‌ها قرار می‌گیرد. سریال ستایش با بازی مهدی پاکدل و نرگس محمدی بین لبنانی‌ها به شدت محبوب شده بود به قدری که مدیربرنامه‌های شبکه تلویزیونی المنار در مورد پخش سری اول این سریال در لبنان گفته بود: «درصد مشاهده سری اول این سریال چه در پخش اول و چه در زمان تکرار آن بسیار بالا بود.» حتی بیلبوردهای تبلیغاتی این سریال هم در خیابان‌های لبنان نصب شده بود.

سازندگان «حریم سلطان» نسخه ترکیه‌ای «شهرزاد» را می‌سازند | راز محبوبیت «شهرزاد» در ترکیه

سریال یوسف پیامبر هم در بیش از پنجاه کشور پخش و به زبان‌های مختلفی دوبله شد. این سریال چنان اقبال گسترده‌ای را در عراق به همراه داشت که تصاویر بازیگران این سریال در اغلب مغازه‌هایی که تصاویر هنرمندان سینمای هالیوود را می‌فروختند به فروش رسید. منابع عراقی می‌گفتند، در دوران پخش این سریال، مصطفی زمانی به یکی از محبوب‌ترین بازیگران دنیای عرب تبدیل شد.

حتی برخی زنان عراقی نام کودکان تازه متولدشده خود را تحت‌تاثیر این سریال «یوسف» گذاشتند و خودشان هم به «ام‌یوسف» شهرت پیدا کردند. سریال مختارنامه هم در پاکستان، ترکیه، لبنان، عراق، سوریه، امارات و عربستان پخش شد اما در عربستان بیشتر مورد توجه قرار گرفت. در گزارشی درباره نفوذ این سریال در کشورهای خارجی گفته شده جوانان عربستانی در مساجد جمع‌های چند نفره تشکیل می‌دادند و درباره این سریال با یکدیگر صحبت می‌کردند. 

برچسب ها:
ارسال نظر
خواندنی‌ها

محمدرضا گلزار در گفت و گویی از سوال‌های عجیبی که از...

 مراسم تشییع پیکر مادر کریم باقری در آرامستان وادی...

باران کوثری برای بازی در فیلم سینمایی «عرق سرد» مجبور...

جوکر با تمام محدودیت و سختگیری برای خانم‌ها قسمت به...

  • جدیدترین‌ها
  • پربیننده‌ها
  • پربحث‌ها
تصاویر جدید از پشت صحنه سریال پایتخت ۷؛ کاهش وزن شدید هما! ویدئو | روایت گلزار از سوال‌های عجیب مردم از او:‌ بهم میگن واقعا زن‌گرفتی؟! عکس آسانسوری و جدید بهرام رادان و همسرش مینا مختاری ویدئو | گریه‌های کریم باقری در مراسم خاکسپاری مادرش تصاویر | استایل الناز ملک در اکران مردمی سریال زخم کاری تصاویر | ماجرای قتل، تکه تکه و پوره شدن ملکه‌ زیبایی سابق در سوئیس توسط همسرش!؛ کریستینا جوکسیموویچ که بود؟ عکس‌های دو نفره مالک و سمیرا در اکران مردمی آخرین قسمت زخم کاری اگر سخت کار می‌کنید اما موفق نمی‌شوید، این ۶ رفتار را ترک کنید تصاویر | مهراوه شریفی‌نیا و جواد عزتی در اکران مردمی «زخم کاری» ویدئو | روایت جالب باران کوثری از کاهش ۲۰کیلویی وزنش در ۴۰ روز دنیا مدنی تصویری از نوزادش منتشر کرد اینفلوئنسری که با خودش ازدواج کرده بود، طلاق گرفت! (تصویر) لیل ناز اکس (LIl Nas X) برهنه روی فرش قرمز جشنواره فیلم تورنتو آمد (تصاویر) اکران مردمی قسمت آخر سریال زخم کاری ۳ پای «لیلا فروهر» به جوکر علیخانی باز شد! ترفندی عجیب برای زیبایی؛ سیر خام آکنه را از بین می‌برد؟ پشت پرده شایعه پست‌گرفتن طناز طباطبایی در دولت؛ نسرین وزیری کیست؟ (عکس) در حاشیه نمایش رستم و سهراب؛ فرامز قریبیان، الناز شاکردوست و امیرآقایی کنار هم خواص برگ مو چیست؟ بخوانید تا راز علاقه گذشتگان را به برگ انگور بدانید! ویدئو | صحبت‌های علیرضا دبیر درباره بازگشت علی کریمی
داستان ۷ فرقه مشهور آمریکا؛ سکس، چندهمسری و زندگی وحشی در آمریکا؛ از خانواده منسون تا سالیوان‌ها «کماندار بی‌دست» قهرمان پارالمپیک شد؛ مت استاتزمن کیست؟  ماجرای عجیب اختلاف مالی در خانواده انصاریان؛ چه کسی مادر علی انصاریان را تهدید به قتل کرد؟ جزییات جدید از قتل هولناک قهرمان بوکس ایران؛ پای «دو زن» در میان است! عیسی گل محمدی کیست؟ تصاویر | روایتی متفاوت از زندگی مرتضی مهرزاد؛‌ کار بزرگی که احسان علیخانی کرد گلشیفته فراهانی بر فرش قرمز جشنواره فیلم ویلیام تل (William Tell) در فستیوال فیلم تورنتو درباره فیلم دختربچه یا بیبی گرل (Babygirl)؛ درام عاشقانه و تکان‌دهنده نیکول کیدمن تصاویری از مراسم تجلیل از قهرمانان المپیک؛ حضور رضا علیپور، هادی ساروی، ناهید کیانی، آرین سلیمی و ... ویدئو | روبوسی علی پروین و ناهید کیانی جنجال به پا کرد ویدئو | رضا حجار ازدواج کرد تصویر |‌ قتل زوج جوان در جنگل نرگسی نوکنده کسب نخستین مدال پارالمپیک ایران توسط دختر ۱۵ ساله؛ زهرا رحیمی کیست؟ غوغای قهرمان ایرانی‌تبار تیم آمریکا؛ ازرا فرچ کیست؟ برخورد قضایی با سحر دولتشاهی برای یک صحنه از سریال «داریوش»؛ ماجرا چیست؟‌ تصویر | مادر کریم باقری درگذشت تصاویر | ماجرای قتل، تکه تکه و پوره شدن ملکه‌ زیبایی سابق در سوئیس توسط همسرش!؛ کریستینا جوکسیموویچ که بود؟ ویدئو | بدحال شدن رویا میرعلمی با دیدن تیپ و حرکات ناهید مسلمی در جوکر زنان ماجرای بالا کشیدن اموال علی انصاریان و تهدید مادرش به قتل! ویدئو | شیرجه در آبشار شیرآباد و مرگ دلخراش مرد سبزواری تکذیب درگذشت صدرالدین حجازی | همسر این بازیگر می‌گوید که او همچنان در کما است
پرطرفدارها
تصاویر جدید از پشت صحنه سریال پایتخت ۷؛ کاهش وزن شدید هما! ویدئو | روایت گلزار از سوال‌های عجیب مردم از او:‌ بهم میگن واقعا زن‌گرفتی؟! عکس آسانسوری و جدید بهرام رادان و همسرش مینا مختاری ویدئو | گریه‌های کریم باقری در مراسم خاکسپاری مادرش تصاویر | استایل الناز ملک در اکران مردمی سریال زخم کاری تصاویر | ماجرای قتل، تکه تکه و پوره شدن ملکه‌ زیبایی سابق در سوئیس توسط همسرش!؛ کریستینا جوکسیموویچ که بود؟ عکس‌های دو نفره مالک و سمیرا در اکران مردمی آخرین قسمت زخم کاری اگر سخت کار می‌کنید اما موفق نمی‌شوید، این ۶ رفتار را ترک کنید تصاویر | مهراوه شریفی‌نیا و جواد عزتی در اکران مردمی «زخم کاری» ویدئو | روایت جالب باران کوثری از کاهش ۲۰کیلویی وزنش در ۴۰ روز دنیا مدنی تصویری از نوزادش منتشر کرد اینفلوئنسری که با خودش ازدواج کرده بود، طلاق گرفت! (تصویر) لیل ناز اکس (LIl Nas X) برهنه روی فرش قرمز جشنواره فیلم تورنتو آمد (تصاویر) اکران مردمی قسمت آخر سریال زخم کاری ۳ پای «لیلا فروهر» به جوکر علیخانی باز شد! ترفندی عجیب برای زیبایی؛ سیر خام آکنه را از بین می‌برد؟ پشت پرده شایعه پست‌گرفتن طناز طباطبایی در دولت؛ نسرین وزیری کیست؟ (عکس) در حاشیه نمایش رستم و سهراب؛ فرامز قریبیان، الناز شاکردوست و امیرآقایی کنار هم خواص برگ مو چیست؟ بخوانید تا راز علاقه گذشتگان را به برگ انگور بدانید! ویدئو | صحبت‌های علیرضا دبیر درباره بازگشت علی کریمی